Dagbog
    fra billedkunst på Horne Efterskole

     Søg 




 090611:

Genial graffiti
 

Så kom muligheden for at alle vi lovlydige tøsebørn frit kunne udfolde os i byrummet uden risiko for at komme i klammeri med lovens lange arm.
Reverse graffiti er svaret, og vand, sæbe og en god stencil er materialet i denne på een gang spritnye og klassiske kunstform.

 Se videoen her, og gå selv på jagt efter flere billeder:

 Moose maler og fortæller


280511:

København præsenterer: Verdens største maleri

Det er for alle, og der er plads nok. Nu ved I, hvad I skal på torsdag, drenge og piger!

Læs artikel på Kunsten.nu. Rejs, mal og deltag i kunsthistorien.

   
 

 

170511:

Street Art fra storbyen
- en billedbank

Når man bekender sig til kunst, der per definition kræver en (stor-)by, skal der suges, når man forlader den hjemlige landsbyhygge.
Her ses et udsnit af Rasmus' inspirationskilder, alle fra Paris, naturligvis.

Er du til mere street art, så søg på Banksy (verdens mest berømte street artist).
 

 

 

 

290411:

Sofia og blomsterne


En vase med blomster på en mørk, næsten sort baggrund. Rå, tilsyneladende småsjuskede penselstrøg - klassisk impressionisme. Sofia var solgt den dag på l'Orangerie, og det var ikke (kun) til åkanderne. Og der var ingen slinger i valsen, da der var mulighed for at arbejde videre med et pariser-billede hjemme i lokalet igen; det skulle være den indbydende og sarte buket mod den fløjlsmørke baggrund.

Motivet kan virke overfladisk eller uinteressant, men hvis man som Sofia, Monet og de andre drenge er faldet for farverne og det skønne, behøver man ingen undskyldning for at male i form af et dybdegående budskab eller en medrivende fortælling. Kun glæden ved motivet. 

 

 

250411:

Pariser-portrætterne


Fra først til sidst fængede de mange mere eller mindre professionelle tegnere i Byernes By os. En ting er sikkert: De kunne alle deres kram i forhold til at sælge varen, selv om salgsteknik og pris varierede. Vi mødte både charmøren og den mere grovkornede, og vi fulgte nysgerrigt med undervejs.
Det forlyder at såvel portrætter som karikaturer blev vel modtaget derhjemme, og i skrivende stund er alle vist indrammede efter et solidt lag fixativ.

Julie sidder model
 Koncentration om et vellignende portræt
Der følges med!

 

 

190411

Farvel Paris, hej Horne
(Sacré Coeur, vi savner dig!)

 

En velfortjent studietur spækket med berømte billeder og deres kunstnere, baguettes i parken, blyanter og tegnebøger, metrospænding, udsigt fra altanen på hotellet, aftener på Montmartre, en lille smule shopping, veloplagte elevoplæg, sure tæer i bussen og pomfritter fra den lokale, har hverdagen ramt os på Horne igen. Der kommer mange flere turbilleder, men i mellemtiden har holdet taget hul på forårets billedarbejde, der er frit efter inspiration fra studieturen. Der skæres stencils, tegnes og males, for Parises mange kunstnere fra dengang og nu er taget med hjem.

 

310311

Paris lige rundt om hjørnet!

 

Det sker på søndag, og vi kan næsten ikke vente mere.

Oliekridtene er delt ud, og der bliver læst flittigt på lektien. Måske ligefrem studeret. Med ærefrygt for de gamle mestre og notatbogen klar. Eller hvad det nu er, der foregår på det billede, Rasmus...?!

Sandheden er, at holdet på skift skal lægge op til mindst 6 forskellige værker eller udstillinger, og det bliver garanteret mindst lige så spændende, som det har været krævende for de, der har studeret.
Og nu kan vi næsten høre bussen i rotunden...

 

 

 220311

Døde tulipaner

 


Vi nærmer os Paris med d'Orsay og dets eksplosion af kunstretninger. Som opvarmning males der visne tulipaner, og enhver må tolke ind i motivet, som de vil.

Der kan males knivskarpt og naturalistisk eller flødeskumsblidt og følsomt som impressionisterne, eller måske er det den temperamentfulde ekspressionisme, der trækker.

        Der bliver arbejdet i dyb koncentration,
        mens indtryk og udtryk lægger arm med
        hinanden.

 

 

 

 

 

 

 

 

160311

Det er koldt...

...at være impressionist, når man bor i Horne og ikke Paris. Men varmes op skal der, og Monet kan bare komme an. Den billedskønne og eftermiddags-solbeskinnede udsigt blev nydt og fanget, og heldigvis kunne fingrene tøes op foran brændeovnen bagefter.

 

 

 

Med hurtige strøg

Motivet og især farverne skulle fanges på kortest muligt tid, inden lyset forsvandt fra himlen og blodet fra fingrene. Indenfor blev der kæmpet videre i de stædige grå-grøn-brunlige græsplænenuancer i marts, der ikke uden videre lader sig indfange.

Og til sidst:
Selvfølgelig slipper man ikke godt fra at bestemme, hvad Emma-Rosa skal bruge dagens billedkunsttime til. Aldrig så snart vender man ryggen til, før hun og Michelle er i gang med et velvoksent fingermaleri. Må I aldrig lade jer bremse, piger!